Databasebaseret (hvor det er en fordel)
- Øger muligheden for aktuelt stof på siderne – bl.a. gennem automatisk
fjernelse af forældede oplysninger / dokumenter fra hjemmesiden (de fjernes
ikke fra databasen, men de vises ikke)
- Det viste kan tilpasses brugerens ønsker, idet siderne kan genereres
automatisk ud fra en søgning i databasen baseret på ønskerne.
- Oplysningerne (f.eks. adresser) ligger ét sted og kan så hentes ind på
flere forskellige sider. På den måde skal man kun opdatere ét sted.
Administrationsværktøjer
En hjemmeside skal helst være opdateret, og så er det ikke særlig
hensigtsmæssigt, hvis en præsentation af et firmas eller en organisations
seneste nye tiltag er afhængig af én enkelt persons indsats. Hvad gør man
f.eks., hvis webmasteren (intern eller ekstern) holder ferie ?
Derfor udstyres Crowwwebdesigns kunder med et administrationsmodul, hvor selv
folk uden den store forstand på webprogrammering kan opdatere databasernes
indhold og dermed de aktuelle dele af hjemmesidens indhold. Det kunne
eksempelvis være: Nyhedsside, Arrangementer/møder, medarbejderpræsentationer,
nye bestemmelser og lignende.
Der vil sågar kunne tilføjes billeder eller dokumenter med automatisk link
til disse
Layout-styring
- med rammer eller med diverse sider inkluderet i et skema
Selv om indholdet af siderne skal tilpasses brugernes ønsker, skal siderne
helst have et fælles præg ( og gerne et, der passer ind i
firmaets/organisationens øvrige layoutlinie.
Måden, hvorpå man navigerer rundt på hjemmesiden, er også af stor
betydning for de muligheder, man har med hensyn til layout.
- Med rammer
(som de fleste browsere efterhånden kan håndtere) har man
som regel hele tiden overblik over samt adgang til hovedmenuen i en top- eller
sideramme – også selv om man scroller ned ad siden, og man udskifter ofte
kun siden i den ene af rammerne, hvilket øger hastigheden. Til gengæld kan
flere brugere have problemer med at få udskrevet rammen med det ønskede
dokument.
- Med diverse sider inkluderet i et skema
. Her "forsvinder"
hovedmenuen, når man scroller ned ad siden, den det er lidt lettere at styre
layoutets udseende med et skema frem for en masse rammer inden i hinanden.
Desuden er man sikker på at få det hele med, når man skriver ud.
Billeder på hjemmesiden
Billeder kan sige mere end 1000 år, fremhæve firmaets/organisationens image
og være med til at gøre siden mere indbydende, men de tager også længere tid
at hente ned end tekst. Og selv om internet forbindelserne bliver hurtigere og
hurtigere, så bliver brugerne tilsvarende mere utålmodige, så hastigheden er
stadig vigtig.
Før et billede lægges på, skal det derfor vurderes, om det fremmer
brugernes udbytte, og gør det det, skal det komprimeres så meget som muligt,
uden at det går ud over kvaliteten/billedets funktion.
Crowwwebdesign hjælper gerne med at anskaffe og bruge et
billedbehandlingsprogram, hvis der på hjemmesiden er mulighed for selv at
lægge billeder på.
Målgruppe-tilpasning
At vide hvem modtageren er, er essentielt i enhver form for kommunikation –
og derfor også på en hjemmeside.
Ved nye kunder – uden for den branche, hvor Crowwwebdesign hidtil har
arbejdet, vil der blive brugt lidt tid ( max. 3-4 timer + X antal timer for
Crowwwebdesigns egen regning) på at lære kundens modtagergruppe "at
kende".
Vil de f.eks. bare have tørre tal/informationer, eller er der tale om en
medlemsskare, hvor sammenholdet evt. skal styrkes, og de "skal føle sig
hjemme"?
Kodeords-sikring af sider
Der er mulighed for at sikre, at visse sider (eller dele af sider) kun kan
ses af autoriserede brugere med eget brugernavn. Det kunne f.eks. være
administrationsmodulet (selv om det ofte vil have en adresse, som kun er kendt
for de indviede), en intern debatfunktion eller en service, der forudsætter, at
man er betalende bruger eller medlem af organisationen.
|